onsdag 14 januari 2015

Bageri och Konditori utbildning..

Har inte tidigare skrivit det här men jag har börjat Bageri och Konditori utbildning. 
Super kul!
Ni kommer få följa mig under hela utbildningen.
Jag kommer dela med mig recept vi använder men jag vill att ni ska tänka på
att vi jobbar med stora maskiner och redskap som kanske inte alltid finns hemma men
jag ska göra mitt bästa för att förklara så att alla lyckas göra det hemma :).
Första dagen på bageriet fick vi göra Bergis och Tekaka.

Bergis
Du behöver:
1 liter vatten
1650 g vetemjöl
50 g jäst
50 g smör
30 g socker

35 g salt

Gör såhär:
Häll alla ingredienser i en skål och tillsätt saltet senare.
Använder man köksmaskin börjar man med låg hastighet i 5 minuter, höjer ett steg i hastigheten och låter gå ytterligare 5 minuter sedan har ni i saltet och låter den gå 5 minuter till i den höga hastigheten. 
Använder du händerna så knådar du degen tills det blir en smidig deg.
Du delar degen i bitar, 350 gram/st (Det blir totalt 8st).
Rundriv.
Låt vila i 5 minuter.
Forma.
Pensla lite vatten på.
Doppa i vallmofrö.
Låt jäsa till dubbel storlek, cirka 1 timme.
Snitta efter jäsningen.
Värm ugnen till 250°, när du stoppar in brödet sänker du till 220°.
När brödet har fått färg på sig, lite gyllene brunt, tar du ut det.
Cirka 15-20 minuter.



Tekaka
Du behöver:
1 liter vatten
2000 g vetemjöl
300 g smör
250 g socker
100 g jäst
35 g salt

Gör såhär:
Häll alla ingredienser i en skål.
Använder du köksmaskin börjar du med låg hastighet i 5 minuter.
Höjer hastigheten och kör ytterligare 5 minuter.
Använder du händer knådar du till en smidig deg.
Väg upp i bitar 65-70 gram/st.
Rundriv och låt vila i 5 minuter.
Kavla ut tekakorna i cirka 10-12 cm i diameter.
Nagga med gaffel.
Sikta lite mjöl och låt jäsa till dubbel storlek.
Värm ugnen till 250° och när brödet åker in sänker du till 220°.
Cirka 7-8 minuter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar